Jak si vedou elektroauta v mrazu


Když se podíváte na internet, zjistíte, že elektrické automobily si zatím příliš mnoho obliby nezískaly. Je to způsobeno jednak tím, že jsou v podstatě násilím tlačeny, a pak také vrozeným konzervatismem lidí, kteří nemají rádi prudkou změnu. A nepomáhá tomu ani fakt, že jako každá nová technologie, i tato má ve svých začátcích určité problémy, které je ještě potřeba vyřešit.

 

Jednou z věcí, které jsou elektromobilům vytýkány, je i nižší účinnost a efektivita během zimy. Tvrdí se, že nabíjení není při teplotách pod nulou ani zdaleka tak rychlé, a naopak baterie se vybije mnohem dříve. To vše pak znamená, že se nám provoz auta prodraží, nehledě na fakt, že nebudeme mít ani zdaleka takový dojezd, jako jindy.

 

auto v zimě

 

Nakolik se však tato tvrzení zakládají na pravdě, je věc jiná. Jistě, jak už tomu tak bývá, určitá pravda zde je. Ovšem nikoliv úplná. Jistě, efektivita elektromobilu je sice v zimě snížena, avšak rozhodně ne tak, jak bychom mohli čekat. V některých případech tomu je dokonce naopak. Ve skutečnosti baterie v zimě pracují mnohem lépe, než je tomu v létě. Nižší teploty totiž znamenají, že se tolik nezahřívá a nevyzařuje tolik tepla, a tedy energie. Ta je pak využita pro provoz vozidla. Je však pravdou, že nabíjení v zimě skutečně trvá déle. Celkový dojezd a efektivita baterie jsou však přeci jen o něco větší – nebo by byly, kdybychom nemuseli v této době jezdit kvůli náledí pomaleji.

 

dobíjení elektrického auta

 

Nelze však říci, že by elektrická auta byla v zimě bez problému. Asi každý z nás někdy zažil chvíli, kdy měl zamrzlý motor, a vozidlo odmítalo nastartovat. To je něco, co u elektrického vozidla nehrozí. A co se baterie týče, zde máme v zimě větší spotřebu i u klasického auta, především kvůli topení. Pokud jde tedy o zimní provoz, jsou si oba typy vozidel rovny. Můžeme si tedy vybrat to, které nám bude nejvíce vyhovovat.